پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151225
احساس کرديم بنزين وارداتي پاک است!
تاریخ انتشار : 1394/02/08 15:50:22
نمایش : 1333
نتيجه بحث‌ها اين بود که بنزين وارداتي استاندارد است. به نظر ما احساس مي‌شود محموله‌ بنزين غيراستاندارد وارد نشده باشد. لزومي هم ندارد وارد شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، او از عملکرد وزارت نفت و مجموعه دولت در زمينه واردات بنزين دفاع مي‌کند و به صراحت مي‌گويد رسانه‌ها اين بحث را آب و تاب داده‌اند. اين نماينده مجلس هرچند اعلام مي‌کند از توضيحات نهادهاي دولتي و نظارتي درباره کيفيت مطلوب بنزين وارداتي قانع شده است اما در اين مصاحبه نمي‌تواند درباره نحوه قانع شدن خود توضيح قانع‌کننده‌اي ارائه دهد و ترجيح مي‌دهد از روي «حدس» و «احساس» سخن بگويد. آنچه مي‌خوانيد حاصل گفت‌وگوي با حسين اميري‌خامکاني، سخنگوي کميسيون انرژي مجلس درباره واردات بنزين و عملکرد وزارت نفت است.

***
جناب آقاي اميري‌خامکاني! يکي از موضوعات روز رسانه‌اي، بنزين وارداتي و کيفيت آن است. البته تقريبا يک‌سال‌ونيم است اين موضوع، يک بحث داغ محسوب مي‌شود. شما نماينده مردم و عضو کميسيون انرژي مجلس هستيد و اکنون يک‌سال است در جايگاه سخنگويي اين کميسيون نشسته‌ايد. نظر شخصي شما درباره واردات بنزين و کيفيت آن چيست؟

موضوع واردات بنزين که زماني تبديل به جنجال رسانه‌اي شده بود، بيش از آنکه برخاسته از نظرات کارشناسي باشد، رويکرد و رنگ سياسي داشت. دستگاه‌هاي نظارتي هم اوضاع را کنترل کردند و موضوع به آن شدتي که برخي رسانه‌ها مطرح کردند نبود. حتي دستگاه‌هاي نظارتي که ما با آنها ارتباط داشتيم، حاشيه‌هاي بنزين وارداتي و سرطانزا بودن آن را قبول نداشتند. به نظر من اگر مشکلي بوده، بايد بررسي شود اما به آن شدت و با آن آب و تاب نبوده است.

اظهار داشتيد دستگا‌ه‌هاي نظارتي بر واردات بنزين کنترل داشتند و حاشيه‌هاي بنزين وارداتي را رد کردند. مشخصا بگوييد شما با کدام دستگاه نظارتي در ارتباط بوده‌ايد؟
داستان واردات بنزين از آنجا شروع شد که بعد از اينکه تحريم شديم، پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌هاي ما فعاليت‌هايي در زمينه توليد ريفرميت انجام دادند که با بنزين توليد پالايشگاه‌ها مخلوط شود. اين ريفرميت بين ۲ تا ۶ درصد بنزن داشت. الزام براي واردات بنزين يورو۴ مربوط به ارديبهشت ۱۳۹۳ است؛ يعني آن زمان دولت اين را ابلاغ کرد اما وزارت نفت تا تيرماه همان سال فرصت خواست تا بتواند استانداردها را رعايت کند بنابراين طبق گزارشي که ما در دست داريم، احتمال مي‌دهيم محموله‌اي کمتر از استاندارد يورو۴ وارد نشده باشد. اعضاي کميسيون انرژي مجلس در آن جلسه که وزارت نفت و دستگاه‌هاي نظارتي حضور داشتند، از توضيحات نهادهاي متولي قانع شدند و راضي بودند.

توضيحات شما خوب بود اما من جواب سوالم را نگرفتم. شما گفتيد از توضيحات نهادها و دستگا‌ه‌هاي نظارتي قانع شده‌ايد و اين نهادها اعلام کرده‌اند آلودگي بنزين وارداتي صحت ندارد و بيشتر جوسازي بوده و برخي رسانه‌ها به آن آب و تاب داده‌اند؛ سوالم را دوباره تکرار مي‌کنم: کدام دستگاه‌هاي نظارتي به شما گزارش دادند؟
سازمان استاندارد، سازمان محيط زيست، سازمان بازرسي کل کشور و ديوان محاسبات. هيچ کدام از اينها تاييد نکردند که محموله‌اي پايين‌تر از استاندارد يورو۴ وارد کشور شده باشد.

مشکل اينجاست که سازمان استاندارد اصلا کيفيت بنزين را بررسي نمي‌کند. نمي‌دانم شما از اين موضوع اطلاع داريد يا نه اما سازمان استاندارد مطابق اعلام مقامات و مديران آن، دخالتي در سنجش کيفيت بنزين نداشته‌ است. خلع‌يد شدن اين سازمان را آقاي موسوي‌نژاد که همکار شما در کميسيون انرژي است، تاييد کرده. سوال من اين است که شما چطور از توضيحات سازمان استاندارد که هيچ نقشي ندارد قانع شده‌ايد؟

ديگر... حالا... به هر حال... ما بايد به چه کسي اعتماد کنيم. اينها دستگاه‌هايي هستند که...

شما همچنين سازمان محيط زيست را به‌عنوان دستگاه نظارتي در زمينه واردات بنزين معرفي کرديد. اين سازمان در اين بحث و جنجال که خودش يک‌طرف آن است، نمي‌تواند مرجع مطمئن و قابل قبولي باشد. الان فقط ۲ گزينه باقي مي‌ماند؛ يکي سازمان بازرسي کل کشور و ديگري ديوان محاسبات. اينها چه بررسي‌هايي انجام دادند که شما را قانع کردند و به اين نتيجه رساندند که بنزين وارداتي در دولت يازدهم مطابق استاندارد يورو۴ است؟

هيچ گزارشي تا به حال از سازمان بازرسي کل کشور و ديوان محاسبات براي ما ارسال و به کميسيون انرژي مجلس ارائه نشده است که تاييد کند بنزين کمتر از يورو۴ بوده است.

سوال من اين است که چه گزارشي به شما ارائه شده است نه اينکه ارائه نشده است. شايد آنها هيچ سند و مدرکي به شما نداده باشند. آيا آنها برگه يا گزارشي مبني بر انجام تحقيقات و بررسي‌ها در اين باره به شما داده‌اند؟ واضح‌تر مي‌گويم: شما چه چيزي ديديد و دريافت کرديد که قانع شديد؟
ما همين گزارش‌هاي دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي کشور را ديديم.

آقاي اميري‌خامکاني! من از توضيحات شما قانع نمي‌شوم. شايد اشکال از من است که نمي‌توانم سوال را به خوبي توضيح دهم. فرض کنيد من نماينده سازمان بازرسي يا ديوان محاسبات هستم و شما هم نماينده مجلس و عضو کميسيون انرژي هستيد. من بايد چه سند يا گزارشي به شما ارائه دهم تا قانع شويد که بنزين وارداتي داراي استاندارد يورو۴ است؟
وظيفه تاييد اين مسائل با نهادهاي نظارتي است. ما که در مجلس نمي‌توانيم ابزار و دستگاه برداريم و برويم در گمرک يا مبادي ورودي بنشينيم و کيفيت بنزين را بسنجيم.

منظورم اين نيست. گويا سوال براي شما مبهم است. من مي‌گويم شما کارشناس حوزه انرژي و نماينده مردم در مجلس هستيد. نبايد به اين راحتي قانع شويد. حتما چيزي ديده‌ايد يا شنيده‌ايد که شما را قانع کرده است. لطفا از آن چيزهايي که ديده و شنيده‌ايد برايمان بگوييد. منظورم واضح است. ضمنا شما سخنگوي کميسيون انرژي هستيد.

آنها به ما گزارش دادند که در اطراف پمپ‌بنزين‌ها، ميزان آلايندگي را اندازه‌گيري کرده‌اند. هم سازمان استاندارد و هم دستگاه‌هاي نظارتي گزارشي دال بر اينکه محموله‌اي کمتر از يورو۴ وارد شده باشد، ارائه نداده‌اند.

اين بحث گويا به نتيجه نمي‌رسد. شما از زاويه‌اي به موضوع نگاه مي‌کنيد که شفاف نيست. من از شما مي‌خواهم از زاويه ديگري به سوالم پاسخ دهيد و بگوييد چطور قانع شديد و چه سند يا مدرکي در اين اقناع تاثير داشت؟ ضمن اينکه من اصلا نمي‌دانم و نمي‌فهمم که ديوان محاسبات براي تاييد کيفيت بنزين چه کاري مي‌تواند انجام دهد. اين نهاد، اطلاعات خود را از کجا مي‌گيرد؟

دستگاه‌هاي نظارتي...
خواهش من اين است که کلي صحبت نکنيد. شما فقط مي‌گوييد «دستگا‌ه‌هاي نظارتي». لطفا اگر مي‌خواهيد اين بحث را ادامه دهيد، با مصداق و به طور واضح سخن بگوييد. سوال من از شما درباره ديوان محاسبات است که به گفته شما کيفيت بنزين را تاييد کرده و شما قانع شده‌ايد.

اين موضوع در درجه اول ارتباطي به ديوان محاسبات ندارد.
اما خود شما گفتيد که ديوان محاسبات توضيح داده و شما را قانع کرده است!
منظورم سازمان بازرسي کل کشور، سازمان محيط زيست و سازمان استاندارد بوده است.

پس شما ديوان محاسبات را از مجموعه دستگاه‌هاي نظارتي خارج مي‌کنيد در اين لحظه. سازمان استاندارد و سازمان محيط زيست هم مطابق توضيحات من و البته مصاحبه همکار شما در کميسيون انرژي، از اين مجموعه خارج مي‌شوند. بنابراين فقط سازمان بازرسي کل کشور باقي مي‌ماند. لطفا بگوييد سازمان بازرسي چه گزارش و سندي ارائه داد تا شما و ديگر اعضاي کميسيون قانع شويد که بنزين وارداتي در دولت يازدهم داراي استاندارد يورو۴ بوده و هست؟
عرض کردم که ما در جلسات مختلفي که داشتيم، از گزارش‌هاي متعدد قانع شديم.
حداقل درباره يکي از اين گزارش‌هاي متعدد به ما توضيح دهيد. فقط يک گزارش را.
نتيجه بحث‌ها اين بود که بنزين وارداتي استاندارد است. به نظر ما احساس مي‌شود محموله‌ بنزين غيراستاندارد وارد نشده باشد. لزومي هم ندارد وارد شود.

مي‌گوييد لزومي ندارد وارد شود اما قطعا مي‌دانيد که بيش از يک ميليارد ليتر بنزين آلوده و غيراستاندارد از اواخر پاييز ۹۲ تا ارديبهشت ۹۳ وارد کشور شده. اين را سازمان بازرسي بين‌المللي SGS تاييد کرده است. پس احتمالا لزومي داشته است!

ما در کميسيون انرژي مجلس احساس کرديم که آن روند، اصلاح شده است.

جسارت بنده را ببخشيد اما شما چندبار گفتيد «احساس کرديم و حدس زديم که اصلاح شده است.» شما نماينده مردم هستيد. نبايد بر پايه احساس و حدس سخن بگوييد يا قانع شويد. اين واژه «احساس» نمي‌چسبد به شما و اين جايگاه و اين مصاحبه.

نه! برداشت ما اين بوده. ما اگر بخواهيم ورود کنيم، همين‌ها هست ديگر!
آيا اصلا شما مطلع هستيد که يک ميليارد ليتر بنزين با شرايطي که قبلا گفتم، وارد کشور شده است؟ آيا اسناد آن سازمان بين‌المللي را ديده‌ايد؟ دولت نيز تا امروز پاسخ و توضيحي براي آنها نداده است.
دستگاه‌هاي نظارتي موظفند با واردکننده يا مجوزدهنده برخورد کنند. اگر چيزي وارد شده، مربوط به زماني بوده که دولت استاندارد يورو۴ را اجباري نکرده بود.

اما کشور که قانون داشته است! چطور است که يک‌ميليارد ليتر بنزين با افزودني‌هاي غيرمجاز مانند مشتقات الکلي، ام‌ام‌تي، يک نوع حلال آلي و فروسين با حجم زياد و ترکيبات سرطانزا وارد کشور مي‌شود؟

من معتقدم بعد از ارديبهشت ۱۳۹۳ بنزين با استاندارد کمتر از يورو۴ وارد نشده است.
نتيجه مي‌گيريم تا قبل از اين زمان، بنزين با استاندارد کمتر و نيز غيراستاندارد وارد شده است و اخبار رسانه‌ها جوسازي نبوده. شما همين الان تلويحا اين را تاييد کرديد.
ببينيد! يک موقع هست که... بله! درست است. استاندارد رسمي کشور يورو۴ نبوده.
پس بنزين غيراستاندارد و نيز با استاندارد کمتر از يورو۴ وارد شده و دستگاه‌هاي نظارتي هم توجهي نداشتند.

بله! وارد شده است اما کار خلاف قانون نبوده. دستگاه‌هاي نظارتي بايد جلوي آن را مي‌گرفتند اما نگرفتند!
پس اين دستگاه‌هايي که شما از توضيحات آنها قانع شده‌ايد، در انجام کار خود کوتاهي کرده‌اند! به گفته شما، سازمان استاندارد و سازمان محيط زيست و ... .
بله! اگر کوتاهي شده است بايد دستگاه‌هاي نظارتي برخورد کنند.

شما فقط ما را به «دستگاه‌هاي نظارتي» ارجاع مي‌دهيد.
خب!... بايد... چه کسي ديگر...
الان مردم بايد چه نتيجه‌اي از حرف‌هاي شما بگيرند؟ خيلي مبهم و متناقض است.
ما وزارت اطلاعات را داريم، سازمان محيط زيست را داريم، سازمان بازرسي و سازمان استاندارد را داريم. قانون آنها را مجلس تصويب کرده است. اگر کوتاهي کرده‌ باشند بايد قوه قضائيه برخورد کند. ما هيچ دفاعي از واردات بنزين نداريم و هر محموله‌اي غيراستاندارد بوده است را محکوم مي‌کنيم! بايد با واردکننده و مجوزدهنده برخورد شود.

و با نظارت‌کننده هم بايد برخورد شود. درست است؟
(مکث)... بله! با نظارت‌کننده‌هايي که گزارش نکردند.

يعني برخورد با همان دستگاه‌هاي نظارتي که درباره واردات بنزين به شما گزارش دادند و شما قانع شديد؟ با هرکدام از آنها! درست است؟
همين طور است.
بگذريم! علت طرح موضوع ماده ۲۳۶ در مجلس چيست؟ گويا قرار است آقاي زنگنه به مجلس توضيحاتي بدهد.
در جريان نيستم.
اين را آقاي حسين نجابت در مصاحبه با ما اعلام کرد و خبر آن منتشر شد.
سوال که زياد داريم. چيز خاصي نيست. همين الان ۳۰ تا سوال از وزير نيرو داريم.

يعني شما به‌عنوان سخنگوي کميسيون انرژي مجلس از اين موضوع بي‌اطلاع هستيد؟
احتمال دارد سوالي شده باشد اما اين در دستور کار کميسيون نيست. البته ۱۲-۱۰ سوال از وزير نفت در دستور کار کميسيون است.
چه خوب! ما بالاخره توانستيم يک خبر از شما بگيريم. پس ۱۲-۱۰ سوال از آقاي زنگنه در دستور کار شماست. اگر امکان دارد محورهاي اين سوالات را بگوييد.
البته ۷، ۸ تا ۱۰ تا سوال است. من موضوعاتش را به خاطر ندارم.
حداقل يکي از آنها را اعلام کنيد.
متاسفانه الان نمي‌‌دانم.

پس من يک روز قبل از انتشار اين مصاحبه با شما تماس مي‌گيرم يا پيام کوتاه ارسال مي‌کنم که محورها را اعلام کنيد.
بله، حتما!... [اعلام از طريق پيام کوتاه] درباره خريد دکل‌هاي خارجي، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌هايي مثل حفاري شمال، گازرساني روستايي، آلايندگي پالايشگاه آبادان، وضعيت پالايشگاه آناهيتا، واردات بنزين و جذب نيرو و استخدام‌ها.

من سوالاتم را تقريبا مطرح کردم. در حال حاضر سوال ديگري ندارم. اين فرصت در اختيار شماست تا درباره دغدغه‌هاي کميسيون انرژي مجلس و موضوعات مهم و روز که در اين کميسيون و از جانب شما در دست پيگيري است، به‌عنوان سخنگوي اين کميسيون با ما و مردم سخن بگوييد.

۲ طرح آب داريم که البته مستقيما به ما ربطي ندارد و ما کميسيون فرعي هستيم؛ يکي افزايش دسترسي جمعيت روستايي به آب شرب است و يکي هم طرح بهينه‌سازي مصرف آب شرب کشور. ما ۲ جلسه به صورت نيمه‌وقت روي اينها کار کرديم. البته قانع نشديم و فعلا نيز به اين نتيجه رسيديم که اين دو را در قالب يک طرح با عنوان «طرح جامع آب» تجميع کنيم.

پس اجازه بدهيد درباره برخي دغدغه‌هاي مردم از شما سوال بپرسم. مهم‌ترين انتقاد شما به وزارت نفت يا شخص وزير نفت چيست؟
(مکث)...
با توجه به مکث طولاني، احتمالا انتقاد نداريد.
بله! انتقاد ندارم.
اما انتظار ما و مردم اين است که شما به‌عنوان نماينده مجلس، رويکرد انتقادي به مسائل کشور و دولت داشته باشيد.
در حال حاضر انتقادي ندارم.

قبلا چطور؟ در طول ۲ سال گذشته به کدام بخش از فعاليت‌هاي وزارت نفت انتقاد کرده‌ايد؟
ما معمولا نيمه پر ليوان را مي‌بينيم.
پس احتمالا کار ما خبرنگارها «آب و تاب دادن» است! سپاسگزارم که دعوت ما را پذيرفتيد. بعدها درباره طرح جامع «آب» که شما اشاره کرديد، بيشتر با جنابعالي صحبت خواهيم کرد. نوشيدني خود را ميل کنيد تا تعدادي تصوير از شما در فضاي باز اطراف روزنامه ثبت کنيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html